Frederick Forsyth – Schakalen

Omslag: SchakalenIbland kommer det en bok som förändrar en genre till det bättre. När en luspank journalist satte sig ner och skrev en fiktiv historia, så pass detaljrik att den kändes som att allting hade hänt, visste han inte att det var just vad han gjorde. Frederick Forsyth blev och är fortfarande ett tungt namn i deckargenren med sin reportageliknande berättarstil och sin nitiska detaljrikedom. Allting började med hans roman Schakalen.

Efter att den franske presidenten de Gaulle drog tillbaka sina trupper från Algeriet rådde det oro i det franska riket. Många militärer såg honom som en förrädare som gav upp kolonin och de lämnade armén med en tanke på hämnd. De bildade Organisation de l’armée secrète (OAS), en nationalistisk grupp som försökte mörda presidenten ett flertal gånger. Frederick Forsyth var själv reporter i Frankrike under den turbulenta tiden. Varje försök avstyrdes eftersom polisen visste vilka som var en del av OAS. För att lyckas döda presidenten behöver de använda sig av någon utomstående, tänkte Forsyth. Därför värvar de den bästa lönnmördaren av dem alla, Schakalen. Men polisen får nys om det hela och måste leta rätt på honom innan det är för sent. Situationen blir inte bättre när de ska göra allting i all tysthet utan att media får nys om det hela. Det är lättare sagt än gjort.

Jag är lite tudelad till den här boken. Det finns en stor behållning i alla detaljer, eftersom Schakalen är ett sant proffs som utför varje situation på bästa tänkbara vis, men det gör också boken lite baktung. Historien rör sig inte framåt ibland utan det är detaljer på detaljer på detaljer. Det är så mycket information som ska kramas in att det inte finns plats för några riktiga djupdykningar i någon karaktär. Möjligtvis är det planen med boken, men jag föredrar att kunna få en känslomässig koppling till någon av karaktärerna. Egentligen är det lite komiskt att jag säger det här, som själv lider av för långa meningar-syndromet, men meningarna känns ofta långa. När det är skrivet på ett reportageliknande vis blir det för rakt och informativt för min smak. Men det går inte att förneka att det här är en bok som är skriven av en påläst och duktig reporter. Handlingen är ändå riktigt bra och det är svårt att förstå att det är en fiktiv historia. Om du är svag för detaljer, och för thrillers över lag är Schakalen en klassiker som du absolut inte får missa.

Frederick Forsyth
Schakalen
Bonnier Pocket 2015 (pocket)