Florian Illies – Århundradets sommar 1913

Omslag: Florian Illies - Århundradets sommar 1913För drygt ett år sedan stod jag och pratade om Stefan Zweigs bok Världen av i går (ja, jag pratar om den igen!) med någon karl som var förtjust i historia, speciellt tidigt 1900-tal. Han tipsade mig om Florian Illies bok Århundradets sommar 1913 och försvann sedan ur mitt liv. Jag hann aldrig fråga när den boken kom eller vad den handlade om. Jag trodde det var en gammal klassiker som var värd en renässans, precis som Stefan Zweig. Men till min glädje kom boken i pocket inte kort efteråt och jag kastade mig över den.

År 1913 var verkligen ett sjukt år, sett till kulturella storverk. Malevitj ritade sin svarta fyrkant, Proust började skriva på sitt storverk På spaning efter den tid som flytt, Mona Lisa blev stulen från Louvren, Stalin och Hitler var samtidigt bosatta i Wien i närheten av varandra, Thomas Mann var i farten, Reiner Maria Rilke var ett svin som vanligt och Picasso målade för fullt. En del var stora redan 1913, andra blev kända långt efteråt. Boken är uppdelad i tolv kapitel, en för varje månad av året 1913. Sedan följer det någorlunda kronologiskt konstnärers, psykologers och groupies spännande, och ibland väldigt deppiga, liv.

Florian Illies skriver om populärhistoria, en hundra år gammal sådan, med en otrolig lätthet. Det är enkelt och roligt mest hela tiden. Jag fascinerades av den tiden som rådde då, där hälften verkade vara nervsvaga eller offer för syfilis, där flera kreativa hjärnor gick samman ett år innan allting exploderade och blev starten på första världskriget. Steget från infall till produkt förefaller så oerhört kort under tidigt 1900-tal. Fick du till en dikt så skickade du in den till en tidning och fick betalt. Fick du ett infall så skrev du en novell, målade en tavla och sedan skeppades det iväg på något vis. Det var inte samma långa process där allting ska finputsas till perfektum, som vi ofta ser idag. Verken kunde stå för sig själva och behövde inte vara en del av en samling för att det skulle vara värt att presentera.

För den med ett historieintresse, speciellt ett intresse för konst och kultur är Århundradets sommar 1913 ett måste. För de andra kan den kanske upplevas som något seg. Jag kan förstå om inte alla vill läsa småroliga anekdoter som ger en bättre inblick i livet på Europas och Amerikas konstnärelit. Men jag älskade det. Det enda som var något krångligt var denna uppsjö av namn. Det kryllade av namn hela tiden och varenda människa hette något i stil med Ernst, Otto eller Hermann. Jag hade behövt ett register längst bak i boken där jag kunde läsa en kort förklaring vilka alla var. Jag påbörjade faktiskt ett eget register som jag fyller på sakta men säkert. Om ni är snälla kanske jag publicerar den någon dag. Till dess borde ni googla upp de många namn som finns. Det blir extra roligt när det går att se alla fina konstverk som skapades detta kreativa år 1913. Varför inte titta lite på Egon Schiele, Otto Dix och Malevitj? Jag finns kvar här.

Florian Illies
Århundradets sommar: 1913
Norstedts 2013