David Szalay – All that man is

Omslag: David Szalay - All that man isDet är dags att recensera den enda novellsamling som var nominerad till årets Man Booker-pris. Om det är rätt att benämna David Szalays All that man is som novellsamling vill säga. Det är en serie noveller, men tillsammans skapar de en helhet om manlig identitet runt om i Europa. Nåväl, jag kallar det en tematisk novellsamling.

Läsaren får följa män i alla möjliga åldrar och livssituationer. Det börjar med Simon och Ferdinand som tågluffar genom Europa sommaren innan de ska börja college. Det är tänkt att resan ska vara deras livs bästa tid. Men mest är det en serie besvikelser där de två vännerna är fast med varandra och hämmas av den andra personens beteende. Senare historier berättar om en ung, muskulös ungrare som agerar livvakt till en prostituerad som gör en kort visit i London. En skoltrött fransman åker till Cypern alldeles själv och blir sexleksak till en mor och dotter från England. En belgare får reda på att han ska bli pappa under en bilresa genom Europa. En rysk oligark har förlorat alla sin pengar, en annan försöker göra något av den sista tiden i sitt liv.

Sammanlagt är det nio historier som börjar i ungdomen och slutar på ålderns höst. Vad som är gemensamt för de nio berättelserna är besvikelsen…
David Szalay lyckas verkligen skildra den där känslan att något bättre finns där inom räckhåll, men det går inte riktigt att nå. Tågluffen blir inte så lyckad som väntat, livet tar en oväntad vändning under en dag. När någon försöker göra en heroisk handling blir det bara pannkaka av hela alltet och när en väl landar hos mannen som snart ska dö är det med en känsla av uppgivenhet både han och läsaren ser tillbaka på livet.

Så långt är det riktigt bra. Det som jag dock har svårt för är personskildringarna och hur de är kopplade till olika nationaliteter. Det kan hända att det är jag som är fördomsfull som ens reagerar på det hela, men det känns typiskt att det är ungrarna som sysslar med prostitution, ryssen som är snuskigt rik, engelsmännen som är hämmade i sin vardag, att arbetarklasskvinnor vill ligga med betydligt yngre män, samtidigt som Östeuropa är på något sätt en zon för diverse skumma typer och beteenden. Det kan vara så att jag läser in för mycket i det hela, men jag tycker att David Szalays skildring av det som kallas för väst känns mer nyanserad än den han ger av de forna Sovjetstaterna.

Dessutom är det ett ganska blekt porträtt av männen. Jag tror att en skrämmande procent av alla män är fångade i en machokultur där de inte kan uttrycka sig. Där de lever med förväntningar på sig och ett självförakt som bottnar i samhället normer. Men det finns också så otroligt mycket mer. När boken heter All that man is hade jag lite högre förhoppningar på att fler känslor och livsöden behandlades. Besvikelsen. Den trista och även tillskruvade vardagen skildrar David Szalay mästerligt, men jag hade gärna fått ut mer av boken. Han hade trots allt nio historier på sig.

David Szalay
All that man is
Jonathan Cape 2016