Christopher Isherwood – A single man

Omslag: Christopher Isherwood - A Single ManChristopher Isherwood är väl ändå något utav en gigant när det kommer till engelsk litteratur från 1900-talet? Jag tycker det åtminstone. Han är möjligtvis inte känd för gemene man via sitt namn, men om det nämns att han skrev förlagan till Cabaret hajar folk till. Andra kanske känner till honom som författaren bakom Tom Fords delikata film A single man, filmen som bygger på boken som den här recensionen bygger på.

Här på Bokfantomen har det skrivits om Breakfast at Tiffany’s tidigare. Truman Capote var influerad av Isherwoods porträtt av Sally Bowles i Cabaret när han skrev historien om Holly Golightly. Bara det är imponerande. Fast Christopher Isherwood är såklart mest känd för att vara en lysande stilist. Det märks tydligt i A single man.

Läsaren får följa George, en människa i sorg, som knappt kan stå ut med sin egen existens efter att hans partner Jim har dött i en bilolycka drygt ett år tidigare. Isherwood målar upp Georges göromål under ett dygn. Alla göromål kantas hela tiden av sorgen. Det är en studie av människans inre, hur känslorna svallar fram och tillbaka hela tiden, mer komplexa än vad vi ofta vill tänka oss. Ibland kan jag bli irriterad av skildringar av en litteraturgestalts psyke. Det känns som att skildringar där personen pendlar fram och tillbaka mellan glad och ledsen blir automatiskt en bra människoskildring för att det visar ett brett känsloregister. Isherwood visar också den tendensen, men hans makliga tempo och upp- och nedtrappning i Georges känsloregister fungerar alldeles strålande.

Det enda jag saknar i den här boken är detaljer från den fysiska världen. Tom Fords långfilm är en ”fest för ögat”, om jag får använda det uttrycket, och jag förväntade mig att boken skulle skildra den stilrena bubblan som George rör sig i. Tyvärr gör den inte det, men detaljrikedomen i Georges inre är egentligen nog. Vi får gratulera Tom Ford som lyckades överföra sin vision på filmen istället och samtidigt applådera vilt åt Isherwoods vackra inramning av människan George. Både början och slutet sätter en ton i texten som får mig att vaggas in i historien.

Det är inte särskilt mycket som händer i den här boken, men det är mycket som känns. George kan nästan bli lite tjatig ibland, men det gäller att förstå hans situation och långsamt flyta med i hans något trista vardag som för alltid är tom sedan Jim gick bort. För de som gillar Stoner och Patrick Modiano kan jag rekommendera den här boken. Ett långsamt drama som måste upplevas i godan ro.

Christopher Isherwood
A single man
Vintage classics (1964)