Charlie Human – Apocalypse Now Now

Omslag: Charlie Human - Apocalypse Now Now

“Du kommer att älska den. Det är som en blandning mellan Harry Potter och American Psycho” sa någon till mig efter denne hade läst Charlie Humans debutbok. Det var det perfekta lockbetet för mig. Det bästa av två världar. Nu när boken är läst kan jag på sätt och vis hålla med i beskrivningen, men det finns stora skillnader.

Apocalypse Now Now är en bok som de flesta verkar vilja beskriva som en korsning mellan två välkända verk eller författare. Neil Gaiman möter Tarantino har jag också hört. Men jag tänker inte vara sämre. Apocalypse Now Now är som en blandning av Ghostbusters och Rasmus på Luffen.

Baxter Zevcenko bär många drag till Parker Lewis, high school-glidaren i början av 90-talet, men den stora skillnaden är att denna person är mer kallsinnig, fulare i mun och pengagirig. Skolan drivs av tre olika gäng och han är ledaren för det minsta, The Spider. Deras specialområde är pornografi som de tillhandahåller alla som är villiga att betala. Mellan de två andra gängen ökar spänningen och ett gängkrig är nära. Samtidigt går en mördare lös och Baxter plågades av underliga mardrömmar. När Baxters flickvän blir kidnappad blir han misstänkt, men det visar sig att vad han trodde var underliga drömmar är mer verkliga än vad han först trodde. Mitt ibland oss lever övernaturliga varelser och Baxter tar hjälp av den prisjägaren Ronin som har övernaturliga krafter och problem med humöret och spriten. Tillsammans försöker de rädda tjejen och samtidigt rädda världen.

Jag vet inte riktigt om min förklaring gör den här boken rättvisa. Apocalypse Now Now är full av underliga karaktärer, en påhittad skapelsehistoria (antar jag, är inte alla det?) och en resa i Kapstadens undre värld, skruvad på ett sätt som mestadels är fantastisk. Svordomar haglar, det är action hela tiden och tyvärr lite väl mycket förklaringar om vad som händer. Men handlingen är riktigt spännande, det måste jag säga. Den är störd, nästan hela tiden. American Psycho-störd är den däremot inte. Den är lite för populärkulturell och käck i replikerna. För det mesta roligt, men det är nog bara passande för vissa. Jag uppskattade dialogen på de flesta punkter, men när jag läste några utdrag ur  Fifty Shades of Grey (de som jag antar är de mest pinsamma) kändes det som att det var samma sorts lama formuleringar, bara riktade till olika publiker. Och det är väl inget fel i sig, men generellt är roliga ordval och käcka dialoger ganska tråkigt och jag skippar det helst om jag kan.

Apocalypse Now Nows behållning är främst handlingen. Det blir aldrig tråkigt och det är fullt ös nästintill hela tiden och läsaren är inte säker på vad som pågår. Och jag kanske gett den här boken ett riktigt högt betyg om den hade fortsatt så, men i slutet av boken försöker Charlie Human ge Baxter Zevcenko en inre resa som raserar hela hans karaktär. Det blir mest bara smörigt och bokens råa ton försvinner fullständigt. Trots det ser jag spänt fram emot uppföljaren som kommer i höst.

Charlie Human
Apocalypse Now Now
Century 2013