Carl Jonas Love Almqvist – Det går an

Omslag: Carl Jonas Love Almqvist - Det går anJag måste sluta ha dåligt samvete varje gång jag inte har läst en självklar klassiker. I försvar ropar jag ”Jag är inte maskin, jag är kvinna” som Susanne Reuter så klokt formulerade sig i filmen Yrrol. Men ack, vilka härliga stunder som oftast möter en när en läser klassiker. Tänk att ha förbrukat dem alla. Då är det bara att förvandla sig själv till Olof Lagercrantz och läsa om böckerna flera gånger om. Men än är jag inte där. Det går an lästes nu för första gången av er kära fantom och det var en sann fröjd. Över 175 år sedan skrevs boken och känns fortfarande modern. Det säger en del om Carl Jonas Love Almqvist och det säger verkligen något om vår samtid att det fortfarande kan ses som “modernt” och inte som en självklarhet att en kvinna vill ha kontroll över sitt eget liv.

Berättelsen om sergeanten Albert och glasmästardottern Sara Videbeck är en roadtrip-roman som tar sin början på ångbåten Yngve Frey som går mellan Stockholm och Arboga. Saras moster missar båten och det väcker sergeantens uppmärksamhet för kvinnan som lämnas ensam på båten. Allt eftersom får de mer och mer känslor för varandra och de slår följe när Sara ska ta sig hem till sitt hem i Lidköping. Men när sergeanten går i giftastankar sätter hon sig på tvären och vill ha något annat.

Som sagt känns den här romanen fortfarande modern, eller karaktärerna känns moderna snarare. Sara är en kvinna i 1800-talets Sverige som motsätter sig äktenskapet. Hon vill ha sin affärsrörelse och sin frihet, oavsett hur mycket hon håller av Albert. Deras resa och dividerande blir både komisk, fin och allvarlig. Språket är lite gammaldags, men det tänkte jag inte på efter tjugo-trettio sidor.

Det må vara en klassiker som många redan har läst, men det är en bok som alla borde läsa. Delvis för att den är riktigt bra, men det känns lite extra bra att låta Det går an leva vidare som ett mästerverk med bra värderingar eftersom Carl Jonas Love Almqvist blev hånad och nedvärderad för sina åsikter som idag borde vara självklara. Tyvärr är vi inte riktigt där riktigt än, men om alla läser Det går an kanske det är ett steg i rätt riktning.

Carl Jonas Love Almqvist
Det går an
Utgavs för första gången 1839