Carl-Johan Vallgren – Skuggpojken

Omslag: SkuggpojkenCarl-Johan Vallgren är tillbaka. Eller han har varit tillbaka ett tag. Nu under den inte så värst coola pseudonymen Lucifer har han skrivit sin första deckare om översättaren och exmilitären Danny Katz, en mörk Stockholmshistoria som är en lovande start på hans noir-serie.

Familjen Klingberg, far med två söner ska ta tunnelbanan från Kristinebergs tunnelbanestation. En kvinna erbjuder sig att hålla koll på den äldre sonen under tiden pappan tar hissen med lillebrodern som är i barnvagnen. När de kliver ut ur hissen är kvinnan borta, och sonen likaså.
Fyrtio år senare försvinner även den lillebrodern, Joel Klingberg, som är en framstående företagare i aluminiumbranschen. Frun kontaktar Joels gamla lumpenpolare Danny Katz och ber honom att försöka hitta maken. Danny Katz är ett språk- och datageni med en strulig bakgrund som ungdomsbrottsling och heroinist. När sökandet efter Joel Klingberg intensifieras blir han själv anklagad för mord och måste använda alla sina färdigheter för att rentvå sig själv och ta reda på sanningen. Sanningen som visar en annan sida av familjen Klingberg.

För det mesta är Skuggpojken en riktigt spännande och bra spänningsroman. Carl-Johan Vallgren kan konsten att berätta en historia som gränsar till det onaturliga, på ett naturtroget sätt.. Hans språk balanserar perfekt mellan det korta och raka som ofta är standard för deckargenren, och de vackra skildringar som används i hans tidigare skönlitterära böcker. Skuggpojken bjuder också på en annan sida av Stockholm än vad som ofta skildras. Det är samhällets ”bottenskrap” blandat med det militära som är bokens styrka. Danny Katz har annorlunda metoder för att klara sig undan lagen och hans gamla flickvän som gör entré en bit in i romanen är en stark biroll. Jag måste dock inflika att jag är lite trött på att deckare alltid ska ha karaktärer som är extrema. Hur många deckare har jag inte läst när huvudpersonen är bäst inom sitt område, men också den med flest laster. Exempelvis att det är en polis som är bäst av alla, men också den med alkoholisttendenser och problem att följa lagen (jag tittar på dig Nesbø). I Danny Katz fall är det ännu mer maxat. Han är som sagt exheroinist och är en jävel på exakt allt han tar för sig. Någon gång skulle jag vilja läsa en spänningsroman där huvudpersonen är medelmåttig. Inte särskilt bra på något och någorlunda balanserad. Låt oss fantisera att det är en person som läser lite för mycket böcker och brottas med ett sockerberoende från tonåren? Jag kastar ut ett förslag kära författare, ni får gärna ta det till er.

Skuggpojken är som tidigare nämnt den första delen i en noir-serie med Danny Katz i huvudrollen. Håller de kommande böckerna samma klass kan det bli en modern deckarklassiker, för miljön och karaktärerna har potential att gripa tag i läsare världen över. Vem vet, snart finns det kanske guidade turer över Tranebergsbron och ner i Stockholms tunnelbana för att följa Danny Katz fotsteg. Nu väntar jag med spänning på del två.

Carl-Johan Vallgren
Skuggpojken
Albert Bonniers förlag 2013 (inbunden), Bonnier pocket 2014 (pocket)