Carl-Johan Vallgren – Havsmannen

Carl-Johan Vallgren - Havsmannen

En vän till mig träffade en gång Carl-Johan Vallgren och berömde hans vid den tiden nyligen utkomna roman Kunzelmann & Kunzelmann. Carl-Johan hade tagit emot berömmet med lätt nonchalans och svarat att det var en milstolpe i den svenska litteraturhistorien och att det var vår tids bästa tidsdokument. Jag vet inte om han syftade på historien som utspelade sig i nutid eller den under andra världskriget. En åsikt jag skapade mig under tiden jag läste den romanen var att Carl-Johan Vallgren är en mästare på att skriva om svunna tider, men skrivande i nutid passar honom inte lika bra. Läs gärna Kunzelmann & Kunzelmann för att förstå vad jag pratar om, det är en väldigt bra bok och det här är trots allt en recension på en hel annan bok. Vill du läsa om Havsmannen kan du fortsätta längre ned på sidan.

Med tanke på Carl-Johan Vallgrens skiftande kvalité efter årtal skulle det bli intressant att läsa hans senaste bok Havsmannen som utspelar sig under tidigt 1980-tal i Falkenberg. De två syskonen Nella och Robert som hankar sig fram i en grym verklighet och finner till slut en vän i en uppfiskad varelse som är den manliga motsvarigheten till en sjöjungfru. Känns det bekant med ett utsatt barn som får hjälp och tröst av ett onaturligt väsen?

Carl-Johan Vallgren är bra på att skriva om något overkligt och få det att verka trovärdigt. Han lyckas även i denna roman där jag sväljer historien om att någon har fiskat upp en vänlig, men skrämmande havsman, men jag kan inte säga det samma om all mobbning och familjesituationerna. Det blir nästintill löjligt med all misär som de två syskonen får utstå. När det aldrig blir nyanserat tar man inte till sig något. Skolans psykopat heter även Gerhard och det behöver vi knappt gå in på. Jag har aldrig träffat på en person med det namn i Sverige och jag skulle förmodligen inte skrämmas av det namnet. Vissa namn går inte riktigt att få tuffa. Ligisten Emanuel, gangstern Pierre och värstingen Ruben skulle inte heller funka för mig.

Mobbingen och alla problem är välskrivna och borde verkligen ge ett avtryck, men det blir alldeles för mycket hela tiden. Det är en nedåtgående spiral för de två barnen som saknar djup.

Boken bjöd på en viss spänning, men tyvärr var det inte något som har nått upp till något jag tidigare läst av Carl-Johan Vallgren. Jag hoppas att det kommer ta längre tid inför nästa roman och han grottar ner sig i någon tidsepok för att göra ett tidsdokument om en svunnen tid. Det är vad han gör allra bäst.

Carl-Johan Vallgren
Havsmannen
Albert Bonniers förlag 2012 (inbunden) Månpocket 2013 (pocket)