Caitlin Moran – Morantologi

Bokomslag MorantoligCaitlin Moran är aktuell ännu en gång. Hennes första roman Konsten att skapa en tjej kommer ut på svenska vilken dag som helst (eller har kanske redan gjort det), men hon är kanske allra kändast som författaren till ”självhjälpsboken” Konsten att vara kvinna. Men det är inte därför vi är här. Vi ska rikta in oss på något annat. Vanligtvis skriver Caitlin Moran krönikor i tidningen The Times och har ett förflutet på både The Guardian och The Observer (Jag är inte alls avundsjuk. Jag har Bokfantomen!) och nu har några av hennes bästa krönikor samlats i boken Morantologi.

Förmodligen är boken ett tappert försök att leva på vågen som kom efter succén med Konsten att vara en kvinna, för boken innehåller inte mycket nytt, förutom några förord och likande. Men även om det inte är ett mästerverk visar vissa krönikor att Caitlin Moran kan skriva både underhållande och sorgligt. När hon är personlig på riktigt. För hon har två olika lägen när hon själv är med i texterna. Antingen försöker hon göra sig rolig på sin egen bekostnad (hon svettas som en gris, går vilse, springer och klantar sig en massa), men när hon skriver om sin fattiga uppväxt, sin familj och vikten av att ha ett bibliotek är det verkligen fint.

Det finns en krönika i Morantologi där hon berättar om sina resor. Varje år reser hon och hennes familj till samma plats och att hon ser det mer som en resa i tid än att resa bort. Återkopplingarna till hennes tidigare semestrar, både glädjefyllda och sorgsna fick mig att börja snyfta, på bara några rader! Därför är jag lite sugen på att läsa hennes nya bok Konsten att skapa en tjej. Jag vill ha mer av den allvarliga sidan!

När hon skriver om populärkultur är det också underhållande. Visst blev jag lite förnärmad när hon försökte göra narr av Downton Abbey (utan att lyckas särskilt bra), men hennes intervju med Paul McCartney innan hans spelning i Italien, hotellintervjun med Keith Richards och fyllefesten med Lady Gaga är härlig läsning. Men det blir aldrig bättre än trevligt. Det är trots allt gjort för tidningsformatet till att börja med. Jag tror att texterna och resonemangen i Morantologi skulle vinna på att få utvecklas till längre reportage och essäer. Populärkulturella texter av det längre slaget kan verkligen bli något som får en att se världen på ett nytt sätt. Chuck Klosterman lyckas sannerligen med det i sin bok Sex, Droger och Kalaspuffar, men det får vi tala om någon annan gång.

Antologier av krönikor är ofta ojämna, det är trots allt en samling texter där ingen kan befinna sig på topp hela tiden. Men boken kan vara trevlig att läsa sporadiskt vid sidan om, när ni känner suget för något kort. Har ni tur väljer ni ett av de bra inslagen i Morantologi, för de finns där inne, tyvärr är de inte tillräckligt många.

Caitlin Moran
Morantologi
Albert Bonniers förlag 2013 (inbunden) Bonnier Pocket 2014 (pocket)