Ali Smith – Winter

Omslag: Ali Smith - WinterTjugo år har gått sedan debuten Like och nu är Ali Smith tillbaka med sin nionde roman, Winter, andra delen i hennes “seasonal state of the nation”-svit som är planerad att bli fyra delar.

Första delen i sviten, Autumn, släpptes förra året. Den utspelar sig till stor del under en kaotisk tid i Storbritannien. Brexit har bara några månader tidigare röstats igenom. Winter tar vid kort efteråt när det kaotiska inte direkt har ebbat ut. Donald Trump har nyligen vunnit presidentvalet och snart ska han sväras in som USA:s 45:e president. Men innan dess är det jul och det är under den högtiden som större delen av den här boken utspelar sig.

Jag skriver “större delen av tiden” eftersom Ali Smith sällan håller sig till en tidsperiod. Minnet och tiden är centrala i hennes författarskap och läsaren får följa med de litterära gestalterna genom olika episoder i deras liv. I Winter får vi följa familjen Cleves. Den åldrade modern Sophia bor ensam på landsbygden i Cornwall och sonen Arthur ska hälsa på henne över jul för första gången sedan hon flyttade dit. Med sig har han den kroat/kanadensiska studenten Lux. Tanken var att han skulle ha med sig sin flickvän Charlotte, men kort innan ledigheten gjorde de slut och istället för att berätta vad som har hänt för sin mor betalade han Lux för att agera förkläde.

Allt går som väntat inte helt friktionsfritt. Relationen mellan mor och son är stel så länge de båda kan minnas. Sophia var mer fokuserad på pengar och arbete än att ta hand om sonen. Arthur har svårt att känna empati med andra, arbetar deltid med sitt fritidsintresse: att jaga folk på internet som har brutit mot upphovsrätten och drömmer mest om att skriva en blogg om underverk i naturen. Men dessa underverk som väl skrivs ner är bara påhittade historier eftersom hans liv inte är tillräckligt intressant.

Julfirandet blir allt mer komplicerat när Sophias storasyster Iris blir inringd för att hjälpa till. De två systrarna har inte talats vid på många, många år och deras syn på världen ställer sig hela tiden i vägen för en försoning. Sophia gjorde karriär på att importera in kitschiga grejer från andra kulturer. Iris har ägnat sitt liv åt att försöka rädda världen, bland annat genom att delta i den flera år långa Greenham Common-demonstrationen. Släng in en del övernaturligt, en hel del Shakespeare- och konstnären Barbara Hepworth så har du en härligt Smith-soppa. Och det är också där vi finner en subtil koppling mellan Autumn och Winter.

Ali Smith har skrivit de två första delarna i serien i rasande takt och som jag har förstått det är det också meningen att projektet ska utmana den traditionella publiceringsmaskinen. När jag nu läser om ett Storbritannien som skakas om i grunden känns det som att jag läser en surrealistisk krönika som från idag som en dag kommer att kännas som en myt. Det är fascinerande, men de detaljerade tidsmarkeringarna, exempelvis olika utdrag av Trumps tal är roligt att läsa nu, men de kommer nog inte att stå sig i all tid. Då är det mer stämningen i sin helhet som läsaren bär med sig under lång tid. För det här är en bok som sitter kvar. Mitt i familjekaoset och det dystra Storbritannien som skrivs fram av Smith finns det också kärlek och en hel del julmys när familjen bitvis hittar tillbaka till varandra. Som läsare går det att förundras och förfäras om vartannat. Ali Smith har redan blivit nominerad till Man Booker-priset fyra gånger. Senast för föregångaren Autumn. Jag tycker att det är dags för en femte nominering.

Ali Smith
Autumn
Hamish Hamilton 2017