Ali Smith – How to be both

Omslag: How to be bothAli Smith har nu fått sin tredje Man Booker Prize-nominering med sin bok How to be both. Kommer det bli tredje gången gillt? Jag tycker att det är en bra bok, men möjligtvis räcker det inte riktigt hela vägen.

How to be both består av två delar, båda kallad ”One”. Ena handlar om Georgia, en sextonårig tjej i Cambridge som försöker gå vidare efter att hennes mamma har gått bort. Andra delen (eller första) handlar om spöket till den italienska renässansmålaren Francesco del Cossa som vaknar upp och följer Georgia genom hennes liv, samtidigt som hon minns sitt eget.

Det finns en fråga som presenteras i boken. Kort innan moderns död besöker Georgia och hennes mamma Palazzo Schifanoia, ett palats i Italien där Francesco del Cossas freskmålningar går att se. Modern, som gillar att presentera olika dilemman, berättar om hur gamla freskmålningar ofta har en annorlunda version målad under sitt synliga lager. Vilken tavla kommer då först? Är det den som målades först eller den som syns? Allting beror på betraktaren och vad som möter en först. Men ena delen är kopplad till den andra och de existerar tillsammans. Så är det också med Ali Smiths bok. Hälften av upplagan till How to be both trycktes med historien om Georgia först, andra halvan börjar med Francesco del Cossa. Det går att börja med vilken av de två som helst. De kompletterar varandra, men du får olika läsupplevelser beroende på vilket exemplar du som läsare har.

Jag gillar verkligen How to be both. Det är en bok som är något mer än bara texten. Det är utformningen, delvis det lotteri som exemplaret ger en, den omarginaljusterade texten och text som har en layout som böljar fram över sidan.

Ungefär såhär
är texten utformad
i boken när
Francesco del
Cossas spöke
vaknar till
liv.

Dialogen är smart och komisk som får en att sitta och fundera över vad som sägs. Det är en historia som stannar kvar och som känns nyskapande.

Enda problemet är att jag tycker om ena delen mycket mer än den andra. Historien om Georgia är så fin och sorglig. Hon sätter upp små ritualer som hon utför varje dag till sin mors ära. Hon dansar ensam med hörlurar till musik från 60-talet, precis som hennes mamma en gång gjorde och hon försöker bita ihop och vara vuxen, samtidigt som hon bara är ett barn som lägger fokus på ”fel” saker för att lyckas gå vidare.

Historien om Francesco del Cossas spöke är också bra. Det handlar om livet i Italien och hur hon, som är en förklädd till man (som jag inte tror är historiskt korrekt, men vem bryr sig om det i det här fallet!) försöker leva på sitt måleri. Men det handlar också om hur spöket i modern tid följer efter Georgia. Spökets iakttagelser är inte riktigt lika bra som resten. Det blir bara konstigt tycker jag när hon ska försöka förstå modern teknologi och koppla det till saker som fanns i 1500-talets Italien. Historien får då en annorlunda ton som inte går ihop lika bra som resten. Men anledningen till att det sticker ut så pass mycket beror nog främst på att allt annat känns välkomponerat och sammansvetsat.

Jag tror att den senare delen (för spökdelen var del två i mitt exemplar) är bättre om jag läser den först. Så om något år ska jag plocka upp boken och börja läsa i mitten för att sedan gå tillbaka till början. För det här är en bok som kan läsas minst en gång till och det förtjänar den sannerligen.

Ali Smith
How to be both
Hamish Hamilton (2014)