Ali Smith – Flicka möter pojke

Omslag: Flicka möter pojkeÅr 1999 inleddes ett ambitiöst och internationellt projekt kallad Canongate Myth Series. Nutida författare skulle tolka varsin antik myt i en egen roman. Bland annat har Margaret Atwood, David Grossman och Jeanette Winterson omskrivit historierna om Penelope och Odysseus, Samson, Atlas och Herakles. 2007 kom Ali Smiths berättelse, baserad på berättelsen om Iphis från Metamorfoser av Ovidius.

Myten om Iphis kan förklaras i korthet såhär: Iphis föds som flicka, men modern lurar alla att det är en pojke för att kunna få behålla barnet. När Iphis ska denne gifta sig, men då kommer hemligheten att avslöjas. Modern ber gudarna om hjälp och gudinnan Isis hör bön. Iphis förvandlas till en man och kan gifta sig med sin trolovade. Men nog om det, låt oss gå vidare till Flicka möter pojke.

I den skotska staden Iverness bor systrarna Imogen (som vill bli kallad Midge) och lillasystern Anthea tillsammans. Båda två jobbar på det ekologiskt tvivelaktiga företaget Pure som ska lansera en ny flaska vatten. Den äldre systern Midge vill passa in och sväljer de sviniga kollegornas sexistiska och homofobiska skämt. Anthea är däremot inte särskilt intresserad av arbetet. Under ett möte ser de båda två hur en tjej från deras skoltid, Robin, klottrar slagord på fasaden riktade mot Pure. Anthea blir störtförälskad och hennes liv tar en ny riktning.

Flicka möter pojke är något utav en kärleksförklaring till kärleken. Den djupdyker i den där känslan när hela ens ego splittras i två för att ta in en ny person. Den andras tankar omsluter ens egen, precis som ens kropp. Den behandlar också homofobi, kvinnohat och kommersialism. Det sista ämnet berör Ali Smith också i Jag är allt du drömt. Dessa tre teman överlämnas dock till Midge, som till en början är en del av strukturen, innan hon börjar kämpa emot den.

Det här är en kortroman av Smith, och jag tycker faktiskt att den känns lite slarvigt ihopsatt för Canongates räkning. Den bjuder på mycket svart humor, speciellt storasystern Midges bestörtning över att lillasystern är gay, men historiens mitt, förälskelsen mellan Anthea och Robin, går det alldeles för fort. Midges uppvaknande hinner aldrig få en grund, Anthea är inte tillräckligt närvarande i boken för att de två ska gå ihop och när boken väl är över känns det som att jag har läst en pamflettartad version på 170 sidor istället för en gedigen roman på 400-500. Det är när Smith tar fler sidor på sig som det blir som allra bäst.

Ali Smith
Flicka möter pojke
Atlas förlag 2017