Agatha Christie – Mordet på Orientexpressen

Omslag: Agatha Christie - Mordet på OrientexpressenJag skäms nästan för att säga det, men jag har aldrig läst något av Agatha Christie förut. Jag vet vem Miss Marple och Hercule Poirot är till viss del, men det är mest till utseendet. Vad passar då bättre än att läsa en av Christies storverk, närmare bestämt Mordet på Orientexpressen för att stifta bekantskap med den mustaschprydda detektiven? Nu utkommen i en fin nyutgåva från Bookmark förlag.

Efter ett uppdrag i Syrien är Hercule Poirot på väg tillbaka till Storbritannien för att hjälpa till med en ny mordgåta. Han reser med tåg till Istanbul och lyckas få plats på Orientexpressen som går därifrån till Calais. Väl där umgås han ytligt med sina medresenärer till en början, men när en av dem blir mördad under resans andra natt måste han kliva fram som den mästerdetektiv han är och lösa gåtan framför sig. Med sin skarpa hjärna går han systematiskt igenom fallet, klockslag och bevis han har för att komma närmare sanningen.

Agatha Christie lägger upp fallet på ett sätt som gör det möjligt för läsaren att ta del av utredningen. Alla ord och alla bevis presenteras för läsaren, precis som för Poirot. Spänningen triggas inte upp, utan puttrar på i sakta mak. Det är alltid en fröjd när författaren håller sig till ett mysterium och låter alla misstänkta vara med hela vägen igenom istället för att den som troligtvis är mördaren själv blir mördad för att öka spänningen och förvirringen ytterligare.

Jag är väldigt svag för den kontinentala värld som är i Mordet på Orientexpressen, men den bild som framställs här skiljer sig från den borgerliga och artiga atmosfär som brukar genomsyra mysböcker som utspelar sig i överklassmiljöer. Fördomar och misstankar kastas mellan européerna som inte alls visar någon öppenhet mot varandra. Jag är en smula besviken…

Mordet på Orientexpressen är en klassiker som förtjänar att leva vidare. Den håller ännu, trots att det har gått över 80 år sedan den kom ut. Om du inte har läst Agatha Christie så är det hög tid. Det är trots allt deckarhistoria vi talar om. Kanske inte världens bästa bok eller så, men deckarhistoria likaså.

Agatha Christie
Mordet på Orientexpressen
Bookmark 2014